Să învățăm să ascultăm

 

Sir John Whitmore

Sir John Whitmore

John Whitmore, unul dintre părinții coaching-ului: “Majoritatea oamenilor nu știu să-i asculte pe ceilalți; la școală ni se spune adesea să ascultăm, dar nu suntem învățați sau îndrumați să o facem. Este o aptitudine care necesită practică și concentrare. Cu toate acestea, surprinzător de puțini oameni au dificultăți în a asculta știrile sau emisiunile unui post bun de radio. Interesul reține atenția; poate că trebuie să învățăm să fim interesați de ceilalți. Cât de recunoscători suntem atunci când îi ascultăm cu adevărat pe ceilalți sau când cineva ne ascultă cu adevărat. Ascultăm oare, de fapt, atunci când auzim? Oare vedem cu adevărat atunci când privim? Ne minimalizăm pe noi înșine și pe cei cărora le vorbim dacă nu îi ascultăm și nu vedem cu adevărat, iar prin aceasta înțeleg a menține un contact vizual permanent cu ei. Obsesia propriilor noastre gânduri și opinii, ca și constrângerea de a vorbi sunt extrem de mari, mai ales dacă evoluăm într-un rol oarecare de îndrumători. S-a spus că de vreme ce ni s-au dat două urechi și o gură, ar trebui să auzim de două ori mai multe lucruri decât rostim. Probabil cel mai greu lucru pe care un coach [nota zburd: și nu numai coachii] trebuie să îl învețe este să tacă din gură!” (John Whitmore, Coaching pentru performață, Editura Publica, 2008)

Dar de ce am învăța să ascultăm?

A ști să asculți cu adevărat este o pate importantă a Inteligenței Emoționale (EQ), care s-a dovedit deja a fi factorul – cheie în a reuși în viață.  John Whitmore spune că EQ este o atitudine, un fel de a fi. Iar coachingul este un comportament, un mod de a practica EQ. Atât EQ, cât și coachingul sunt abilități valoroase în viața noastră, pe care le putem dezvolta. Nota Zburd: desigur, există coachi profesioniști, dar principiile de coaching (să știi să asculți cu adevărat, să pui întrebări deschise) sunt aplicate din ce în ce mai mult în relațiile de lucru din diverse organizații și nu numai, și în relațiile personale.