Team building – elevi, părinți și profesori – la Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel

Timp de trei zile, în perioada 22-24 martie, echipa Colegiului Tehnic Campulung Muscel, formată din elevi, părinți și profesori, a muncit, s-a distrat, și-a creat viziunea și a facut planuri concrete pentru îmbunătățirea performanțelor școlii în primul team-buliding de planificare organizat în cadrul proiectului ZBURD – Educație prin coaching.

Viziunea liceului s-a creat dând frâu liber imaginației despre “Cum ar arăta liceul ideal?” Fiecare elev, părinte și profesor și-a imaginat cum și-ar dori să arate și apoi au transmis viziunea lor prin scurte piese deteatru, în care au prezentat toate ingredientele necesare.

Prezentarea, prin teatru, a ingredientelor necesare pentru viziunea lic

Prezentarea, prin teatru, a ingredientelor necesare pentru viziunea liceului

Rezultatul: „Ne dorim un liceu de prestigiu, făurit prin angajare, străduință, răbdare și joc pentru ca elevii și absolvenții să-și atingă țintele și să impartă comoara învățării cu oameni miraculoși și entuziaști pentru recunoașterea valorilor și progreselor”. Pe lângă viziune, echipa și-a stabilit valorile: Responsabilitate, Cooperare, Implicare, Iubire, Familie.

Prin jocuri și sesiuni interactive s-au prezentat instrumente pentru o comunicare mai bună. Participanții au conștientizat ce înseamnă, de fapt, un feedback constructiv și cum ar putea acesta îmbunătăți relațiile dintre elevi, profesori și părinți. Frânghia, jocul în care toți participanții au fost legați la ochi și au creat o stea cu patru colțuri, a evidențiat importanța unui arhitect, a unui lider care să preia inițiativa și să-i coordoneze pe ceilalți, a muncii în echipă și a comunicării.

Joc: Echipa formează o stea din patru colțuri, sub supravegherea unui architect

Joc: Echipa formează o stea din patru colțuri, sub supravegherea unui architect

Marea reușită a echipei a fost atragerea și integrarea altor profesori din cadrul liceului în proiect. După două zile în care echipa liceului a construit vizunea, valorile și normele, s-a jucat, a învățat cum să comunice și să lucreze în parteneriat, a treia zi (duminică), oaspeți au fost 17 profesori din liceu care nu făceau parte din echipă. Acestora le-a fost prezentat proiectul, rezultatele, entuziasmul, bucuria de a lucra împreună. Rezultatul? Nou-veniții s-au alăturat echipei și au format grupuri de lucru care au făcut planuri concrete despre cum ar putea îmbunătăți performanțele liceului, prin forțe proprii. Profesorii, parinții și elevii Colegiului Tehnic Câmpulung Mușcel și-au exprimat propunerile și planurile. Printre propuneri se numără:

  • O relație mai bună elev-profesor, prin renunțarea la superioritate și la alte bariere. „E nevoie să  constientizam că, de fapt, noi, profesorii, suntem o parte importantă din viața lor. Alături de noi își petrec (și ne petrecem)  4 ani din viață și am putea să le devenim prieteni și să-i suținem”, profesor
  • Metode active, participative, care să scoată în evidență progresele și calitățile elevilor, nu doar defectele pe care le au
  • Chestionare pentru elevi, în care să fie evaluați profesorii, și chestionare de autoevaluare: „Ne e frică de evaluarea elevilor”, profesor
  • Strategii și proceduri clare, realizate prin implicarea tuturor (părinți, elevi, profesori, director), să se ajungă la o procedură unitară, asumată și aplicată și obiective individualizate, pe fiecare clasă în parte
Joacă, dar și planuri concrete, acțiuni, responsabili și deadline-uri

Joacă, dar și planuri concrete, acțiuni, responsabili și deadline-uri

Ce am învățat?

  • “Am invățat sa nu mă mai arunc cu capul înainte, să-i ascult pe ceilalți, să-i înțeleg, sa reflectez și abia apoi să acționez și îmi propun să folosesc aceste instrumente și în familie”, părinte
  • „Să lucrez mai mult în echipă, pentru că așa se pot obține rezultate mult mai bune decât lucrând de unul singur”, profesor
  • „Oamenii își pot depăși barierele de comunicare dacă se creează contextul (prin joc, de exemplu) și toată lumea își spune părerea cu calm și bună-voință  și ascultă și părerile celorlalți”, profesor
  • „Să am mai multă încredere în mine și să cooperez cu ceilalți. Totul a fost memorabil, mai ales modul cum am ne-am apropiat de doamna director”, elevă
  • „Tinerii sunt mai spontani și mai îndrăzneți, poate că ar trebui sa învăț de la ei”, profesor.

Echipa de la Zburd-Educație prin coaching s-a bucurat de o primire călduroasă la Câmpulung, pentru care mulțumim tuturor celor care au avut grijă de noi și care ne susțin în efortul de a produce o schimbare profundă în educație. Am avut alături și reprezentanți mass-media, care promovează proiectul și rezultatele, dar și pe dl. primar Călin Ioan Andrei, care spriină inițiativa Colegiului Tehnic.

Primarul Căiln Andrei, în discuție cu Sorina Nagy și Ovidiu Popescu, profesori

Primarul Călin Andrei, în discuție cu Sorina Nagy și Ovidiu Popescu, profesori

Care au fost secretele succesului? “În primul rând, ne-am pregătit foarte temeinic: noi, antrenorii, am lucrat la planificare din decembrie, iar cu echipa de la Câmpulung Muscel am lucrat foarte intens din februarie. Așadar, a funcționat să ne pregătim, să planificăm, dar succesul aparține echipei locale liceului”, ne-a spus Ana-Maria Alexandru, antrenor voluntar. Adriana Nedelcu, director, și Ioana Suseanu, director adjunct, și-au dorit foarte mult ca acest team building să aibe loc. Iar în procesul de pregătire am avut sprijinul profesorilor Ovidiu Popescu și Sorina Nagy, care devenit facilitatori. Elevii au venit cu energie și optimism, iar Ștefan Prunaru este doar unul dintre cei care s-au implicat activ. “Este esențial ca, în continuare, să facă pașii pe care și i-au propus pentru a menține nivelul de entuziasm și implicare”, a adăugat Costel Coravu, antrenor.  Alături de la Ana-Maria și Costel, au contribuit la acest eveniment special Irina Savu, facilitator Zburd – Educație prin coaching, și Irina Ștefănescu, expert în sociodramă.

Echipa extinsă de la Câmpulung Muscel

Cel mai important rezultat: o echipă extinsă la Câmpulung Muscel

Despre Zburd-Educație prin coaching

De la începutul anului 2012, Zburd-Educație prin coaching sprijină cinci licee tehnologice din București, Iași, Brașov, Sibiu și Câmpulung Muscel (cu promovabilitate la BAC sub 20%) să-și îmbunătățească performanțele. În aceste licee, profesorii, elevii și părinții învață să lucreze împreună, în echipă, și să-și ia soarta în propriile mâini pentru a avea o școală mai bună. Proiectul, bazat pe voluntariat, este implementat de Asociația ROI împreună cu Leadership in International Management și în parteneriat cu alte organizații, cu sprijinul Ministerului Educației. Pentru mai multe fotografii si informații despre proiectul nostru și celelalte licee, vă invităm pe pagina noastră de Facebook. În plus, vă putem trimite newsletterul nostru dacă ne lasați datele de contact la adresa stup@aroi.ro. Contact pentru presă: irina@aroi.ro .