Comunicat – Cinci licee care cu rezultate slabe la BAC caută soluții în propria ogradă

Echipa Liceului de Mecanică Fină București
  • Proiectul, bazat pe coaching de echipă și voluntariat, îi provoacă pe elevi, profesori și părinți să lucreze împreună pentru rezultate mai bune printr-o metodă inovatoare
    Echipa Liceului de Mecanică Fină București

    Echipa Liceului de Mecanică Fină București

 

București, 24 mai 2012 De la începutul anului 2012, o echipă de coachi (antrenori) voluntari sprijină cinci licee care au avut rezultate slabe la BAC în 2011 (promovabilitate sub 20%) să găsească soluții la problemele cu care se confruntă: de la abseinteism, la disciplină și lipsă de motivație sau de încredere.

“Inovația adusă de proiectul Zburd – Educație prin coaching este lucrul în echipă. În România, este foarte rar ca elevii, părinții și profesorii să lucreze împreună. Ei bine, coachii voluntari în acest proiect facilitează procesul prin care aceștia lucrează în echipă pentru a obține rezultate palpabile, printr-o metodă care a avut succes în alte țări”, a declarat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului.

Liceele incluse în proiect sunt din Brașov, Iași, Sibiu, Câmpulung Muscel și din București. De notat că majoritatea elevilor din liceele selectate provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale sau chiar fără părinți. De aceea, mare parte dintre elevii din clasele terminale sunt obligați să se angajeze.

“Mai este mult de lucru în ceea ce privește implicarea profesorilor, a diriginților și atragerea mai multor elevi și părinți în proiect. Nu este ușor, ne lovim de multe probleme de sistem, dar primele rezultate sunt încurajatoare și ne arată că suntem pe drumul cel bun”, adaugă Simona.

  • Studiu de caz – Liceul de Mecanică Fină București

În prezent, echipele constituite la nivelul fiecărui liceu sunt în curs de formare, analizează problemele cu care se confruntă școala și propun și soluții. Spre exemplu, la Liceul de Mecanică Fină din București, un grup de elevi din clasele terminale a reușit să se organizeze astfel încât să se pregătească suplimentar pentru BAC. Numărul celor care se pregătesc s-a triplat și li s-au alăturat ocazional chiar și elevi de la cursurile de la seral.

Robert, elev în clasa a XII-a, spune că “am învățat să lucrăm mai bine în echipă”. ”Am văzut că avem puterea să schimbăm lucrurile în favoarea noastră”, adaugă el. “Am învățat să fim uniți și să nu ne lăsăm până nu ne atingem scopul”, spune Cristina, colega lui Robert.

Profesorii din Liceul de Mecanică Fină implicați în echipă apreciază că “în ciuda situației dezastruoase, lucrurile se mișcă”. În acest proces, ei afirmă că au învățat să se ajute și să se asculte unii pe alții. De asemenea, au constatat că elevii pot să-și asume responsabilități, dacă sunt ascultați și dacă profesorii reușesc să ajungă la sufletul lor.

  • Metoda aplicată

Metodologia folosită în proiect și-a dovedit eficacitatea și eficiența în  lucrul cu școlile din alte țări. Cel care aduce această metodologie în România printr-o serie de workshopuri organizate special pentru echipa de 12 coachi este Ernie Turner, preşedintele Leadership in International Management (LIM). Ernie este coach cu experienţă de peste 30 de ani în a lucra cu organizaţii intenaţionale, atât în sectorul privat, cât și în domeniul educațional. “Sunt încântat de pasiunea și talentul coachilor care sprijină directorii și echipele liceelor în efortul de a implica întreaga comunitate a școlii pentru a transforma mediul de învățare într-unul atractiv. Sunt onorat să fiu parte din acest proces transformațional”, spune Ernie, și el voluntar în acest proiect.

“Ne interesează problemele reale cu care se confruntă părinții, profesorii și, în special, copiii. Ca în orice proces de coaching, noi nu oferim rețete, ci ne concentrăm pe a-i sprijini pe profesori și pe elevi să-și găsească propriile răspunsuri și soluții la aceste probleme care împiedică performanța. Astfel, putem obține schimbări reale și de impact”, explică Oana Stoianovici-Cioponea, coach cu experiență în leadership transformațional. Oana este cea care coordonează echipa de coachi și supervizează aplicarea metodologiei.

La rândul său, Costel Coravu, președinte al Asociației Române pentru Coaching și unul dintre coachi afirmă că “proiectul contribuie la transformarea societății românești și demonstrează cum poate coachingul să producă rezultate chiar și acolo unde se crede că este aproape imposibil. Deja și-au exprimat intenția de a contribui la acest proiect și alți coachi, în măsura în care proiectul se va extinde”.

Este o diferență mare între a vrea și a lua BACUL

Este o diferență mare între a vrea și a lua BACUL

Liceele incluse în proiect

Organizațiile implicate în proiect

Proiectul Zburd-Educație prin coaching (www.zburd.ro ) este derulat de către Asociația ROI, în parteneriat cu Leadership in International Management, Asociația Română pentru Coaching, Facultatea de Psihologie și Științele Educației – Universitatea București și cu sprijinul Ministerului Educaţiei Naționale.

Website: www.zburd.ro

Facebook: http://www.facebook.com/ZburdEdu

Persoană de contact: Simona David-Crisbășanu, manager de proiect (0754 222 007, simona@aroi.ro).