Școala altfel sau cum ajungem la valori

Concert la Colegiul Școlar Mecanică Fină București

Am avut prilejul de a înțelege cum văd lumea elevii din câteva dintre liceele din cadrul proiectului “Educație prin coaching” în timpul săptămânii Școala altfel. Pentru cei care nu au aflat încă, Ministerul Educației a avut o inițiativă bună, aplicată pentru prima oară în acest an – astfel în perioada 2-6 aprilie, elevii nu au făcut ore, ci au avut parte de alte activități, cum ar fi să meargă la muzee sau să participe la diverse prezentări sau ateliere. Asta în cazul în care, în cazul liceenilor, aceștia au binevoit să-și facă apariția la școală, bineînțeles. Ba chiar, în unele școli, copii au prezentat piese de teatru și au susținut concerte, ceea ce este, cu siguranță, altfel.

 

Concert la Colegiul Școlar Mecanică Fină București

Concert la Colegiul Școlar Mecanică Fină București

Am reușit ca, în perioada respectivă, să organizăm o serie de discuții interactive cu elevi ai Colegiului Școlar Mecanică Fină din București, unul din liceele incluse în proiectul “Educație prin coaching”. Mai jos, concluziile participanților – antreprenori, specialiști în resurse umane și coachi – volutari în programul nostru.

Costel Coravu, coach

Costel Coravu, coach

Costel Coravu, coach (antrenor) și președinte al Asociației Române pentru Coaching, a remarcat că adolescenții sunt foarte influențați de “valorile” promovate prin mass media (bani, mașini de lux, case cu piscina etc.). Din păcate, adolescenții sunt îndrumați către a (se) judeca prin comparație cu altii, pe baza a ceea ce văd în exterior, și nu au preocupări legate de cunoașterea de sine.

Copii au nevoie modele de succes, de exemple ale unor oameni simpli care au pornit de la zero și și-au croit singuri destinul. Marian Dobrilă, antreprenor și vicepreședinte al Asociației ROI, le-a vorbit copiilor despre cum să-ți începi propria afacere și să depășești obstacolele și eșecurile. “Cum să-ți alegi ideea care se potrivește, cum să te oprești atunci când simti că nu ești pe drumul cel bun și mai ales, cum să-ți găsești energia și motivația să mergi de fiecare dată mai departe – sunt subiecte extrem de aprinse chiar și pentru tinerii din licee. În încercarea de a-și atinge visurile prin propriile afaceri, copiii se confrună cu lipsa unui capital inițial, dar si a culturii parteneriatului și antreprenoriatului, neincluse în sistemul românesc de învățământ”, ne spune Marian.

Mircea Crisbășanu, tânăr antreprenor, a le-a vorbit elevilor din clasele terminale despre avantajele studiului in străinătate si despre pasiuni. El nu s-a oprit la răspunsurile macho ale unora dintre băieți, care au declarat cu emfază că lor le plac femeile și mașinile. El a reușit să ajungă cu elevii la discuții mai serioase, vorbindu-le pe limba lor și folosind exemple personale. “Am reușit să-i ajut pe unii elevi să descopere câteva pasiuni despre care le era jenă inițial să discute: fotografia, actoria, desenul, poeziile sau drumețiile în natură. “Am aflat că cea mai mare nevoie a copiilor este să fie ascultați”, a remarcat Mircea.

George Vișu, coach, a încurajat lucrul în echipă

George Vișu, coach, a încurajat lucrul în echipă

George Vișu, coach, a susținut un atelier referitor la comunicare pentru elevii de clasa a IX-a. Ce spune George: “Am făcut un joc în cadrul căruia copiii au experimentat lucrul în echipă, comunicarea și negocierea. Copiii au aflat ce înseamnă să lucrezi în echipă și au descoperit valori, cum ar fi respectul, acceptarea unui nou membru în echipă și întrajutorarea. La rândul meu, am văzut că e dificil să lucrezi cu copii de 15 ani. Cu răbdare, am depășit obstacolul de a mă face ascultat și înțeles”.

La atelierul despre relații

Cu Simona David-Crisbășanu, la atelierul despre relații

“Am avut o discuție interesantă cu un grup de elevi din clasele a X-a și a XI-a despre relații, la solicitarea lor, dat fiind că e o temă care-i preocupă la această vârstă. Am explorat împreună ce nevoi le împlinesc relațiile și ce lecții au învățat până acum. Au conștientizat cât de importantă este stima de sine și să te dezvolți pentru a avea ce să aduci într-o relație. Am aflat că pentru ei contează încrederea, comunicarea și înțelegerea”, explică Simona David-Crisbășanu, coach și manager al proiectului “Educație prin coaching”. „Adolescenții au mare nevoie să discute și să învețe despre aceste lucruri, iar școala le oferă prea puțin un cadru potrivit, deși ar putea s-o facă”, crede Simona. Ea a primit și o recompensă pentru atelierul pe care l-a susținut. “Aflându-mă la liceu, am avut prilejul să particip la un spectacol susținut de o trupă din care face parte și un elev din clasa a XII-a. A fost o bucurie să văd cât talent și câtă energie au copiii, doar să fie sprijiniți și canalizați să și le exprime.”

Elena Căpruciu, coach, le-a captat atenția copiilor

Elena Căpruciu, coach, le-a captat atenția copiilor

Elena Căpruciu, coach, a discutat cu elevii despre cum să-și aleagă drumul în viață. Ea a reușit să le capteze atenția cu exerciții practice prin care au început să descopere: libertatea de exprimare, libertatea de gândire și de acțiune, precum și responsabilitatea pe care o presupune această libertate. “Copiii au înțeles ce înseamnă să îi respecţi pe cei din jur, să le respecţi opiniile, chiar dacă acestea diferă de ale tale. Acest prim pas arată cât de utile sunt astfel de întâlniri, care ar trebui să continue și în afara Școlii altfel”, ne-a spus Elena.

Și Andreea Voroneanu, coach, le-a vorbit elevilor despre cum poți folosi pasiunea și talentul în a urma un drum în viață. Prin Scoala altfel, Andreea a descoperit profesori și elevi dornici să aibe rezultate. “Ceea ce îi împiedică este, în principal, credința lor ca e greu sau ca nu se poate. Profesorii și elevii au nevoie de cât mai multe exemple că este posibil și de oameni care să creada în ei. Scoala altfel e o prima deschidere in acest sens, depinde de noi toți să mai creăm și altele”, crede Andreea.