Sfaturi pentru părinți

În coaching, nu dăm sfaturi. Dar atunci când vorbim despre educație, avem cu toții de învățat: elevi, profesori, părinți, chiar și experți. Oana Popa, colega noastră din echipa de antrenori Zburd-Educație prin coaching, s-a aflat, pe 25 martie, la Adevărul live, unde a vorbit despre cum pot părinţii să îşi ajute copiii să se dezvolte și să aleagă acel drum în viață care li se potrivește – lor, copiilor, nu părinților. Oana a lansat recent Ghidul de supraviețuire pentru părinți. Interviul, realizat de Ioana Nicolescu, poate fi urmărit pe site-ul adevarul.ro sau mai jos.
Oana Popa

Oana Popa, consilier pentru părinți

Cum ar trebui părinţii să gestioneze situaţia înscrierii la clasa pregătitoare, să nu se streseze?
Este foarte grav ce se întâmplă în acest moment. Din dorinţa de a asigura succesul copiilor lor, părinţii fac exact opusul. Şi multi dintre ei îşi dau seama de asta, însă le este prea frică să facă altceva decât ceea ce fac, pentru că au impresia că dacă un copil pierde startul, îi va fi foarte greu să se descurce mai apoi. Într-un fel au dreptate. Modul în care un copil interacţionează cu şcoala în primii ani este definitoriu pentru atitudinea pe care o va avea pentru învăţare. Însă ştim prea bine că acest lucru nu depinde doar de învăţător sau învăţătoare. Depinde de părinţi, depinde de mediul în care îşi petrece copilul marea majoritate a timpului şi de prietenii pe care îi are. De aceea această nebunie generală. Şi nu e numai atat, ai sunt si multiplele activităţi extraşcolare la care merg copiii, şi orele de pregătire la matematică, engleză şi română, încă din clasa a treia. Direcţia în care am luat-o noi, ca societate, este foarte gravă.
Ce pot face părinţii?
Să îşi amintească cum a fost copilaria lor. Să îşi amintească de faptul că dezvoltarea emoţională a copilului este la fel de importantă în această perioadă ca dezvoltarea mentală şi fizică. Să îşi dorească pentru copii lor un învăţător sau o învăţătoare care îşi iubeşte foarte mult meseria şi îi iubeşte pe copii. Să nu îşi dorească neapărat performanţe ieşite din comun în clasele I-IV pentru că, de cele mai multe ori, copiii pe care se pune presiune prea mare pentru rezultate, cedează la un moment dat şi efectul este foarte grav pe termen lung.
Cum ar trebui să abordeze relaţia cu copilul lor în primul an de şcoală? Cum îi poate ajuta să se adapteze?
Să fie alaturi de ei şi să îi ajute să le placă să înveţe. Să facă din învăţare ceva distractiv, nu o corvoada care duce la pedepse dacă nu se descurcă şi la cadouri dacă “reuşesc”.
Trecerea de la clasa a IV-a la a V-a. Ce se întâmplă? De ce se stresează şi cum pot să gestioneze situaţia?
Motivele sunt aceleaşi ca în clasele I-IV. Dorinţa de a asigura succesul copilului şi a evita eşecul. Teama că vor ajunge mai tarziu să se simtă vinovaţi că nu au făcut destul pentru binele şi fericirea copilului lor sau că au greşit undeva. Este capcana în care cade o societate competitivă, care este orientată doar pe valorile materiale. Problema se agravează pe măsură ce copiii cresc, pentru că aceşti copii, din generaţiile actuale nu mai sunt atât de uşor de manipulat cum eram noi. Părinţii fac ceea ce fac din frică. Aşa cum spuneam, dacă “cei mai buni” copii merg într-un loc şi părintele îşi permite financiar să îl duca acolo, el o va face, din dorinţa de a-i asigura succesul. Mediul contează într-adevăr.
Atunci când dintr-o clasa a IV-a pleacă toţi copiii buni la un liceu, ce pot face părinţii? Se gândesc că nivelul clasei va scădea şi copilul lor va deveni mediocru. Pentru că are nevoie de competiţie ca să înveţe cât mai bine. Dacă nu s-ar mai pune acentul pe această competiţie, nu ar mai conta atât de mult mediul. Copilul ar şti că singura persoană cu care este în competiţie este el însuşi. Şi în fiecare zi trebuie să se depăşească pe el însuşi, pe nimeni altcineva.
Asta trebuie să schimbăm în societatea noastră, însă va mai dura ceva timp, cred. Cum pot să gestioneze situaţia părinţii? Să stea mai mult timp cu copiii lor şi să afle ceea ce le place cu adevărat să facă acestora. Fiecare copil are talente unice care trebuie descoperite cât mai devreme. În clasele I-IV este foarte bine dacă ne concentrăm pe a descoperi care este talentul copilului. Ce face foarte uşor şi îl încarcă cu multa energie?
Cum poate un părinte să citească starea şi comportamentul copilului înainte de un examen?
Poate face asta doar dacă îşi cunoaşte bine copilul, iar pentru asta are nevoie să petreacă mai mult timp cu el, să fie atent la el, să îl asculte cu adevărat şi să fie conştient de propriile emoţii, în primul rând. Cum poate un părinte să-l liniştească pe copil, să-l ajute să nu fie timorat în faţa unei comisii? Învăţându-l să îşi gestioneze emoţiile. Învăţându-l să fie conştient emotional. fiind un exemplu prin felul lui de a fi zi de zi, clipă de clipă. Prelegerile nu ajuta. Copilul învaţă din ceea ce este părintele şi ce face, nu din ceea ce spune.
Cum gestionezi comportamentul violent al unui copil?
Înaintea oricărui comportament este o emoţie, care are nevoie să fie văzută, înţeleasă şi acceptată. Părintele conştient emoţional ştie acest lucru şi caută să îşi înţeleagă copilul cât mai bine. Nu îl pedepseşte şi nu încearcă să corecteze doar comportamentul. Pentru că nu va reuşi să schimbe nimic astfel.
Cum alegi un liceu şi un profil potrivit pentru copil?
Doar pe baza talentelor copilului. Este vital să ştii la acea vârstă care sunt abilităţile native ale copilului.
Cum face un părinte consiliere profesională cu propriul său copil, cum îl poate ghida spre o meserie, un domeniu? Cunoscându-şi copilul foarte bine şi oferindu-i cât mai multe opţiuni. Ştiind care sunt punctele forte ale copilului şi susţinându-l în acea direcţie. Arătându-i cu obiectivitate avantajele şi dezavantajele fiecarui job. Lăsând la o parte “agenda personală” şi ceea ce ar vrea ei să facă în viaţa copilul lor.