Zburd în fața camerelor

In fața camerelor televiziunii, de această dată

Digi24 a realizat o știre foarte bună despre proiectul nostru la sfârșitul lunii mai. Echipa de filmare a venit la Liceul de Mecanică Fină din București pentru a vedea ce se întâmplă pe teren. Jurnalista le-a luat interviuri elevilor de la clasa a XII-a care se pregăteau pentru BAC, precum și doamnei Mihaela Berindeanu, profesor de matematică și diriginta lor. In fața camerelor televiziunii, de această datăLa final, i-am întrebat pe copii (de fapt, nu mai sunt copii) de ce cred ei că invităm presa la școală. Am primit niște răspunsuri foarte interesante:

– “să ne obișnuim cu camerele (de luat vederi)”

– “să fim exemplu și pentru alții”

– “să se afle despre proiect”

Am vorbit despre faptul că este important și pentru colegii lor din clasele mai mici să fie motivați, pentru a se apuca mai din timp să învețe pentru BAC. În ceea ce privește prezența camerelor, acesta chiar este un stres suplimentar pentru ei. Desigur, este o metodă pentru a descuraja copiatul la examen, dar oare chiar e necesară? Nu ar fi mai bine ca subiectele de la examene să fie formulate astfel încât să nu le folosească să copieze, ci să gândească. Poate ar fi mai nimerit să le fie permis un examen cu toate cărțile pe bancă și cu acces la Internet, dar întrebările să fie astfel încât ei să folosească analiza și gândirea critică. Numai că școala nu-i formează acum în acest sens, ci o ține una și bună cu memorarea unei cantități impresionante de informații.

Pasul următor a fost să discutăm despre faptul că aproape în realitate, la orice loc de muncă, mai ales în cadrul firmelor mari, există camere de luat vederi (inclusiv în companiile media). Așadar, ar fi cazul să se obișnuiască cu prezența lui Big Brother în viața lor – deocamdată, nu prea avem de ales. Noi, adulții, ne-am obișnuit atât de mult că nu ne mai punem problema în ce măsură prezența camerelor ne încalcă dreptul la libertate și la intimitate și în ce măsură ne influențează faptul că suntem filmați/observați mai tot timpul. Mai ales că, mai nou, prin fizica cuantică, s-a demonstrat științific că observatorul influențează subiectul observat. Noroc cu adolescenții care ne trezesc la realitate cu anumite întrebări care ne provoacă să ne gândim dacă așa cum se fac lucrurile în lumea celor “mari” este cel mai bine.