Asociația ROI a realizat o versiune specială pentru orele de dirigenție a filmului Ba se poate!, în regia lui Tedy Necula. Această versiune are o durată de aproximativ 26 de minute astfel încât să poată a fi utilizată la clasă, în cadrul orelor de dirigenție pentru liceeni și elevii din școlile generale. De asemenea, această versiune poate fi folosită ca instrument de lucru în cadrul săptămânii Școala Altfel. În plus, o puteți folosi ca bază de plecare la ședințele cu părinții, dacă doriți ca aceștia să se implice mai mult în educația copiilor lor și în activitățile școlii. Puteți accesa această versiune direct din această secțiune sau folosind următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=1JmdaA2vYkM .
CUM FUNCȚIONEAZĂ?
Creați cont prin accesarea butonului Înregistrare.
Publicați în secțiunea Harta Zburd o mențiune prin care fie exprimați o nevoie, fie exprimați o resursă și disponibilitatea pentru implicare.
Urmăriți în secțiunea Grupuri ce publică alte persoane în zone de interes pentru dvs și contribuiți la conversație.
Așteptăm articolul în care să dați exemplu de bune practici din activitatea dvs, pentru a inspira și alte persoane.
Creați cont prin accesarea butonului Înregistrare.
DE CE SĂ FOLOSIȚI FILMUL?
Lipsa motivației, a încrederii în sine, descurajarea afectează mulți elevi. Avem de ales între a-i acuza că sunt dezinteresați sau a-i inspira și a-i încuraja să vină cu idei.
Filmul Ba se poate! vă poate sprijini în acest sens. Filmul demonstrează că, dacă licee care s-au confruntat cu situații dificile, cu majoritatea elevilor lor făcând naveta și provenind medii defavorizate, au reușit să obțină rezultate remarcabile prin lucrul profesori-elevi-părinți, atunci oriunde se poate!
CE ANUME AVEȚI DE FĂCUT?
Un aspect foarte important este ca profesorii intereresați să aloce o oră pentru vizionarea filmului împreună cu elevii, la orele de dirigenție sau în pe durata Școlii altfel. De asemenea, o altă idee ar fi ca filmul să se vizioneze și împreună cu părinții și elevii, în cadrul ședințelor cu părinții.
Profesorul poate explora, împreună cu elevii, care sunt exemplele bune pe care să se pună mai mult accent și ce idei noi pot fi aplicate pentru crea o relație mai bună între profesori, elevi, părinți și o atmosferă mai atractivă la școală. Același lucru poate fi făcut și în cadrul ședințelor cu părinții.
În cazul în care vă doriți un rezultat concret, puteți colecta mai multe idei, iar apoi, împreună cu elevii (și părinții, dacă este cazul) să alegeți propuneri ușor de aplicat și de impact care să fie implementate. Cheia este să-i încurajați pe elevi să se implice în aplicarea ideii, cu sprijin minim din partea dvs.
CUM?
În primul rând, pentru vizionarea filmului, aveți nevoie de videoproiector și boxe, precum și de luminozitate mai scăzută în sală. Recomandarea noastră este să renunțați la bănci și să așezați scaunele ca la cinema (în semicerc) pentru a urmări cu ușurință materialul.
Imediat după vizionare, pentru a iniția discuția, puteți porni la exemplele din cele 5 licee care au beneficiat de faza-pilot a proiectului Zburd-Educație prin coaching. Pentru a obține multe idei în scurt timp, îi puteți încuraja pe elevi să lucreze în grupuri de 4-5 și în 5 minute să vină cât mai multe propuneri/idei inspirate de film pentru o școală mai bună/mai atractivă. Apoi, fiecare grup să numească un reprezentant care să sumarizeze și să prezinte ideile grupului în 2 minute.
Puteți aloca apoi alte 5 minute ca fiecare grup să aleagă o idee pe care dorește să o aplice până la finalul anului școlar și să propună pașii și resursele necesare pentru realizarea acesteia. Din nou, fiecare grup își va alege un (alt) reprezentant care va prezenta ideea și pașii în plen. În final, puteți decide în plen asupra câtorva idei care pot fi implementate de elevi, precum și pașii necesari. Filmul poate fi vizionat și în timpul unei ședințe cu părinții altfel, unde să aplicați același proces de colectare și selectare a ideilor.
Pentru a obține rezultate, este esențial ca, în cazul fiecărei idei selectate să existe un elev care să-și asume responsabilitatea aplicării acelei idei, astfel încât la orele/ședințele următoare să puteți verifica stadiul în care se află și să-i puteți acorda sprijin, dacă este necesar. Atenție: dacă elevilor nu le iese din prima, nu trebuie să vă impacientați. Este procesul lor de învățare și este important să-i sprijiniți să reflecteze asupra a ceea ce au învățat mai ales din eșecuri, nu doar din realizări.
PENTRU CE?
Scopul vizionării filmului, precum și a mini-dezbaterii pe care o puteți organiza este de a vă inspira, pornind de la exemplele prezentate în film, în legătură cu ce anume poate fi îmbunătățit în clasa și/sau în școala dvs. Puteți obține idei interesante și, dacă doriți, acțiuni cu rezultate concrete care pot fi implementate de elevi.
Atunci când ideile lor sunt susținute și sunt încurajați să le și aplice, elevii se simt motivați, încrederea lor în sine crește și încep să aibă sentimentul că aparțin comunității școlii. Dacă reușiți să-i implicați și pe părinți în acest proces, cu atât mai bine.
Pentru a lucra cu elevii, vă invităm să descărcați broșura pe care am creat-o în acest sens și să completați datele de mai jos:
Detalii complete despre filmul documentar “Ba se poate!” regasiti aici.
Activitatea propusă mai sus este înregistrată pe site-ul Ministerului Educației în secțiunea Școala Altfel ediția 2014.
Contact: stup@aroi.ro