

Astăzi știm că, în mare măsură, suntem autorii propriei noastre fericiri sau nefericiri. Filtrul prin care privim lumea este un factor determinant pentru modul în care acționăm și relaționăm cu ceilalți.
Cum ar fi să învățăm să fim fericiți încă din timpul școlii? Ar fi posibil? Și, mai departe, există, oare, școli fericite? Care sunt semnele care ar arata că o școală este fericită?
Copii, studenți, profesori și părinți au încercat să răspundă la această întrebare în cadrul workshopului organizat de Asociația ROI, sâmbătă, 25 iunie, la ARCUB Gabroveni București. A fost o ocazie de a (re)descoperi educatori/profesori/directori cărora le pasă și care sunt acolo să le dea avânt elevii lor să înflorească, să zboare.
Facilitatori: Simona David-Crisbăşanu, inițiatoarea Zburd – Educație prin coaching și președinte al Asociația ROI, și Cosmin Chirita, co-fondator al Youth HUB, manager al Proiectul Merito și trainer cu experiență în lucrul cu tinerii și cadrele didactice.
Ce am făcut:
– în prima jumătate a workshopului, am avut câțiva invitați speciali care au răspuns, pe scurt, întrebării și am dialogat cu participanții;
– a doua parte a fost dedicată lucrului interactiv, cu scopul de a vedea care sunt acele semne care ne arată că o școală este fericită (sau la ce nivel se află).
Invitați:
– Violeta Dascalu, director la Școala Ferdinand I din București, care a deschis larg porțile pentru colaborări cu parteneri din exterior, în special din societatea civilă;
– Dumitrel Toma, colectionar de roluri in educatie – profesor de filosofie la Liceul “Danubius” Călărași, formator și mentor atât pentru elevi, cât și pentru cadre didactie. Crede într-un design universal centrat pe Bine, crede că nu există educație acolo unde există dresaj și reflexe condiționate prin stimuli negativi și extrinseci;
– Claudia Chiru, profesor pentru invatamantul primar la Scoala Gimnaziala Nr. 195 si fondatoarea Scolii Alternative de Gandire Aplicata – SAGA Kid. Va vorbi despre inovatie in educatie intr-o scoala de stat si dragostea pentru meseria de dascal.
– Florica Millea, reprezentant al Liceului Brătianu din București (fost Mecanică Fină) și Mădălina Scutariu, reprezentanta asociației de părinți din liceu, care au fost implicate în proiectul Zburd-Educație prin coaching derulat de Asociația ROI.
– Corina Gheonea – co-fondator al Universitatea Alternativă si EA – The Entrepreneurship Academy, Learning Experience Designer in startup-ul Woogie (tehnologie AI pentru educatie), dezvoltă produse și programe educaționale cu scopul de a îmbunătăți calitatea vieții și impactul pe care fiecare îl poate avea în lume.
– Linh Pham, elevă la Colegiul National Bilingv “George Cosbuc” și Community Builder la Learnity, prima comunitate de învățare pentru liceeni din București.
“Am descoperit, din nou, că putem învăța unii de la ceilalți într-un mod interactiv și distractiv. În al doilea rând, copiii sunt fericiți – bucuria este natura lor. Exista o mare probabilitate ca adulții sa aibă grijă de starea de bine a copiilor cand aceștia sunt la gradi si la pregătitoare, probabil si in clasele primare. După care, sistemul devine din ce in ce mai rece, mai gri, mai distant si bucuria devine din ce in ce mai mica, pâna dispare… iar totul devine din ce in ce mai serios, mai greu, o luptă, în mare parte din cauza condiționărilor din societate”, a concluzionat Simona David Crisbășanu, după workshop.
Fotografiile au fost surprinse de de către Cristian Niculae, precum și de participanții din Liceul “Danubius”: Nicoleta Stoica, Nicoleta Reghis, Roberta Andronache, Stefan Petrasche, Dumitrel Toma.
Multumim invitaților și participanților pentru contribuția lor. Mulțumim facilitatorilor – Alina Drăgan, Mara Blaj, Alina Beleagă, Monica Matei – pentru un eveniment reușit. Mulțumim, Mihaela Danciu pentru curajul de a organiza Festivalul Fericirii. Fotografiile de la eveniment sunt disponibile aici și aici.
Cei curioși, pot afla că UNESCO a definit deja criteriile de mai jos pentru școlile fericite, iar multe puteți citi aici.